HOBBYCHEF, Gastroblog, Gasztroblog, Gastroblogger, Gasztroblogger, Gastronomia, Gasztronómia, Kulinaria, Kulinária, recepies, recept

2012. március 2., péntek

Arany János - Hasadnak rendületlenül

Arany János - Hasadnak rendületlenül

Ma reggel a számítógép bekapcsolása után a Google helyén ez a kép fogadott

abból az alkalomból, hogy 195 éve született Arany János.

Barabas-arany.jpg
Barabás Miklós: Arany János, 1848

Bár Arany János a Toldi trilógia írójának tartotta magát, de számos költeményt írt, azonban fiatakori versei közül sokat megsemmisített, mert nem volt velük megelégedve.

Mivel ez egy gasztroblog, most mégsem valemelyik ismert költeményét, balladáját idézem ide, hanem Vörösmarthy Szózat-ának vicces átiratát, melyet a Kiegyezés utáni kor magyarkodó urainak kicsufolására írt.
 

HASADNAK RENDÜLETLENÜL

Hasadnak rendületlenûl
Légy híve, oh magyar!
Bölcsõdtül kezdve sírodig
Ezt ápold, ezt takard.
A nagy világon ekivûl
Nincs más, amit mivelj:
Áldjon vagy verjen sors keze,
Itt enned, innod kell.

 Ez a föld, melyen annyiszor
Apáid vére folyt,
Ez a föld másra sem való,
Csak hogy eltékozold.
Itt küzdtenek honért a hõs
Árpádnak hadai;
Bátorság volna ezt a hont
Neked fenntartani.

Szabadság! itten hordozák
Véres zászlóidat,
Szabad száj! itt csikorgatod
Véres fogaidat.

És végűl egy időskori, 1878-ban írt verse:

EZ AZ ÉLET...

Ez az élet egy tivornya:
Inni kell, ha rád jön sorja,
Az örömbül, búbánatból,
Karcos borbul, kéj-zamatból.

 Inni hosszut és körömre,
Kedvet búra, bút örömre;
Sok megissza vad-õszintén:
Egy-kettõ vigyázva, mint én.

Kivel egykor én mulattam,
Többnyire már pad alatt van:
Én, ki a mámort kerûltem,
Helyt maradék, hol leûltem.

De, ha végignézek romján:
Oly sivár, dúlt e tivornyám!
Mért nem ittam úgy, hogy jó-rég
Én is a pad alatt volnék?...

Hogy mi volt a költőóriás kedvenc étele?

Lövétei Lázár László a SZÉKELYFÖLD Kultúrális folyóíratban 2007-ben megjelent " Hunyt mesterem" című írása szerint:
Bizonyos Szabó Istvántól, egykori geszti esperestől tudjuk, mi volt Arany kedvenc étele: „Paprikáscsirke galuskával és túróscsusza tejfellel nyakon öntve...”

Távol áll tőlem, hogy magamat bármiben is Aranyhoz hasonlítsam, de meg kell jegyeznem, mindkét étel nekem is a kedvenceim közé tartozik. 

De ha valaki mégis ragaszkodik a Toldihoz, annak itt van egy mozifilm animációs feldolgozásban:

Daliás idők




1 megjegyzés:

  1. Kedves tőled, hogy nagy költőnkről megemlékezel. A választott versek különösen tetszenek.

    VálaszTörlés